FANDOM

Lev Grossman (ur. 26 czerwca 1969 w Lexington) – amerykański dziennikarz i powieściopisarz, najbardziej znany jako autor trylogii Czarodzieje w skład w którą wchodzą: „Czarodzieje” (2009), „Król magii” (2011) i „Kraina czarodzieja” (2014). Był krytykiem literackim i głównym pisarzem technologii w magazynie „Time” od 2002 do 2016 roku.

Biografia

Młodość

Grossman urodził się w rodzinie żydowskiej 26 czerwca 1969 roku w Concord. Jest bratem bliźniakiem projektanta gier wideo i powieściopisarza Austina Grossmana, bratem rzeźbiarki Bathsheby Grossman i synem poety Allena Grossmana i powieściopisarki Judith Grossman. Jest absolwentem Lexington High School i Harvard College. W 1991 roku ukończył Harvard na wydziale literatury. Przez trzy lata uczęszczał na studia doktoranckie z zakresu literatury porównawczej na Uniwersytecie Yale, ale wyjechał przed ukończeniem pracy doktorskiej.

Kariera

Dziennikarstwo

Grossman pisał dla „The New York Times”, „Wired”, „Salon”, „Lingua Franca”, „Entertainment Weekly”, „Time Out New York”, „The Wall Street Journal”, i „The Village Voice”. Był członkiem National Book Critics Circle oraz przewodniczącym Fiction Awards Panel.

Pisząc dla „Time”, zajmował się również przemysłem elektroniki użytkowej, relacjonując gry wideo, blogi, filmy o wirusach i komiksy internetowe, takie jak „Penny Arcade” i „Achewood”. W 2006 roku wyjechał do Japonii, aby obejrzeć odsłonę konsoli Wii. W swojej karierze przeprowadził wywiady m.in. z Billem Gatesem, Steve'em Jobsem, Salmanem Rushdiem, Neilem Gaimanem, Joan Didion, Jonathanem Franzenem, J.K. Rowling, i Johnnym Cashem. Napisał jeden z pierwszych artykułów o cyklu „Zmierzch” Stephenie Meyer. Artykuł Grossmana o grze „Halo 3” został skrytykowany za rzucanie graczy w „niekorzystnym świetle”. Grossman był również autorem obszernego artykułu Człowieka Roku tygodnika „Time” w 2010 roku o założycielu Faceboka Marku Zucerbergu.

Grossman pracował jako wolny strzelec i pisał dla różnych czasopism. Niektóre z jego dzieł, które napisał w tym czasie, to m.in. „The Death of a Civil Servant”, „Good Novels Don’t Have to be Hard”, „Catalog This”, „The Gay Nabokov”, „When Words Fail”, i „Get Smart”. Jako wolny strzelec pisał dla „The Believer”, „The Wall Street Journal”, „New York Times”, „Salon”, „Lingua Franca”, i „Time Digital”. Wkrótce potem jego powieść, „Warp” została opublikowana.

W sierpniu 2016 roku odszedł z pracy w magazynie „Time”, aby pracować na pełny etat.

Życie prywatne

Grossman mieszka na Brooklynie ze swoją drugą żoną, Sophią Gee, którą poślubił na początku 2010 roku i córką z poprzedniego małżeństwa, Lily. 10 czerwca 2010 roku urodziła mu się kolejna córka, Halcyon Harriet Graham. We wrześniu 2012 roku urodziło się jego trzecie dziecko, tym razem syn, Benedict.